Laatste dagen op Bali

30 mei 2022 - Lovina, Indonesië

Goede morgen allemaal en voor de balimensen goedemiddag.

Vanmorgen weer wakker geworden met een blauwe lucht Heerlijk die zon en het wordt hopelijk een goede dag

Even terugblikken. Zaterdagmorgen gezellig bij Marijke koffie gedronken en afscheid van Taco (hond) genomen.Gelukkig geen regen gehad al leek het erop dat er een big rain zou komen zo donker. Gelukkig kwam er een warme wind van zee en joeg de wolken uiteen

om 15.00 uur binnendoor, door de bergen, naar de Budha Bakkery gereden waar de 3 musketiers(Wil ,Toos en Susan) al op mij zaten te wachten.We hebben lekker gegeten en veel gekletst.Natuurlijk vergeten foto’s te maken: slechts 1 maar dat zijn jullie wel gewend dat ik dat vergeet. De avond thuis doorgebracht met weer een spannend boek en voor het naar bed gaan nog even een duik in het zwembad genomen.

De volgende morgen op de normale tijd op en ontbeten.Je weet niet wat de dag brengt want ik ga bij Ari haar ouders op bezoek.Willem komt mij om 10 uur ophalen.Ik hoorde dat hij tijdens de wandeling gisterenmorgen gevallen was en een flinke schaafwond aan zijn rechter arm  had en zijn linker duim gekneusd Dat zal flink pijn doen.Willem was er op tijd samen met Ari want de meiden waren al op de scooter vooruit gereden.Ari wilde dat ik voorin ging zitten want het rook naar kip. Haar vader was jarig en wilde een ceremonie voor een “Health Year” Ben achterin gaan zitten want het zal toch niet erg zijn dacht ik. Bij de eerste kuil was er al een gebonk en Ari zei lachen dat zijn de kippen. Wat bleek: ze had 2 levende kippen in de zak gestopt die met de poten aan elkaar vast zaten.Willem had nog gevraagd of ze niet uit de zak konden .Nee natuurlijk niet.Helaas bij aankomst bleken ze de bagageruimte helemaal onder gepoept te hebben.Dat vond geloof ik Willem niet zo leuk maar ja.
De weg er naar toe was erg mooi.De weg was wel smal.We passeerde ook het stadje Banjar waar we vroeger tijdens het wandelen over de markt wandelden. Deze markt is naar de rand van het dorp verplaatst. De weg die we met Ton in 2016 met de scooter al eens hadden gereden leek veel langer te zijn.Ook zaten er hele steile stukken bij( de weg naar Gamuh is er vlak bij) Toch een prachtige weg.In het dorp en huis van de familie aangekomen begroette iedereen mij en werd ik aan de diverse tantes voorgesteld. Op het terrein stond een huisje in aanbouw in 2016 maar dat was nu helemaal af en er was een super grote keuken aan gebouwd.Ik kreeg meteen Bali koffie met iets lekkers erbij.Had zelf een chocolade bananencake meegebracht Die werd ook meteen aangesneden Wat kunnen die vrouwen kletsen.In de loop van de tijd liet Ari ook een deel van de plantage zien Tijdens de Corona zijn ze vanille gaan planten.Die groeien uit tot grote struiken.Helaas geven ze nu nog geen stokjes maar pas over 3jaar.Nu kunnen ze de kruidnagel oogsten.Die groeien in een grote boom en de vruchtjes moeten ze drogen.Dat kan een risico opleveren en de vader van Ari speelt op safe.Hij verkoopt de kruidnagel als ze nog niet gedroogd is Hij is dan ook niet verantwoordelijk voor de pluk. Ik ben zo’n boom gefotografeerd en ze maken daarvoor ladders opmaat van dikke bamboe.

oma zat om 12 uur op ons te wachten. Ze weet niet hoe oud ze is maar we denken dat ze tegen de 100 aan zit.Ze is doof maar heel guitig en vrolijk.ze woont in bij haar zoon en dat is de broer van Ari’s moeder.Ze vond mijn haar mooi en ze wist nog dat ik vroeger rood haar had .Ze keek mij steeds aan Nee niet mij maar mijn ketting die vond ze prachtig en vroeg of die voor haar was. Mooi hè Heel leuk en de foto’s laten de sfeer zien. Als slot werd er gezongen geweldige middag gehad.De terugtocht was rond 3 uur .Het was erg druk op de weg.Ari bleef om de ceremonie bij te wonen maar Elvina reed met ons terug.

Om 18.00 stonden Marijke en Wim voor om samen naar Mentari te rijden.Zij waren er nog niet geweest.Het is een restaurant aan het water.Op 8mei heb ik hier gegeten nadat we de as van Ton in zee hadden gestrooid.Gelukkig was er nu een zonsondergang mooie lucht.We hebben lekker gegeten en zowel Wim als Marijke vonden dat ze nog wel een keertje vaker naar toe konden gaan. Weer een hele gezellige dag gehad en veel indrukken opgedaan